joi, 3 septembrie 2009

Despre fumatul in public

Tot la poli am fost martora unui eveniment destul de frecvent in ziua de azi. Un student fuma si el o tigare pentru a se relaxa putin inainte de o restanta foarte grea, neputand sa iasa din cladire, ca daca venea profu si el intarzia, nu-l mai primea.

Si deodata, o "doamna" blonda obeza se apuca sa urle la el ca de ce fumeaza si o obliga pe ea sa "inhaleze mizeriile alea". Eram prea absorbita de relecturarea notitelor ca sa ma bag in conversatie, dar postez aici un mic articol pe care as vrea sa il citeasca toti nefumatorii care se simt ofensati cand cineva fumeaza intr-un loc public.

In primul rand, de ce fumam? Nu ne place nici gustul, nici mirosul. Desi motivele pentru care ne apucam sunt diferite, motivele pentru care continuam sunt aceleasi. In esenta, fumatul te relaxeaza. E un proces mai complex, dar da, functioneaza intr-o oarecare masura. Si noi, ca si tine, draga nefumatorule sau nefumatoareo, suntem stresati. Doar ca in loc sa ne apucam sa urlam la oameni pe strada, preferam sa ne consumam nervii pe proprii nostrii plamani, si nu vrei sa ne vezi fara tigari...

Tu urlii la mine ca de ce fumez, ca iti fac rau prin asta... dar tu? Tu, care conduci masina zilnic, deteriorand aerul pe care il respiram mult mai rapid decat o fac eu printr-o simpla tigare? Tu, care in fiecare seara te uiti la telenovele si talkshow-uri ieftine, nu consumi energie electrica prin asta, care se genereaza in principiu fie prin centrale nucleare care dauneaza mult mai mult decat o tigare, sau prin hidrocentrale care distrug destul de mult mediul? Gandeste-te cate lucruri faci tu zilnic care dauneaza altora mai mult decat o simpla tigare. Exista un cuvant pentru atitudinea ta: ipocrizie.

Nu, nu faptul ca treci pe langa mine in timp ce fumez te va omori. Faptul ca mananci atata fara pic de exercitiu fizic te va omori. Faptul ca traiesti intr-un oras mizerabil si incredibil de poluat te va omori. Faptul ca te stresezi atat pentru toate cacaturile te va omori. Si daca printr-un miracol eviti toate astea, ADN-ul incepe cu timpul sa aiba erori in urma diviziunii celulelor, ducand la imposibilitatea reproducerii lor si organele incep sa iti cedeze unul cate unul, si in final da, o sa mori! Faptul ca treci pe langa o tigare aprinsa nu va grabi si nici nu va incetini procesul.

Nu iti place ca fumez? Bun, mergi mai incolo! Nu urla la alti oameni doar ca vrei tu sa te descarci, sau vrei sa iti reintaresti convingerea ca tigarile sunt nashpa, doar pentru a ignora curiozitatea sau dorinta sa te (re) apuci de fumat...

My 0.02$...

2 comentarii:

  1. dragă fumătoareo,

    nu te acuz că îmi faci rău cînd fumezi. Nici că mă omori. Te acuz că mă deranjezi, în modul cel mai nepoliticos posibil. Eu ca nefumător detest mirosul fumului de ţigară (şi nu ţigare cum ai scris tu), detest să-mi pută hainele a fum. Amîndoi sîntem stresaţi, şi nu mi se pare corect că tu te relaxezi împuţindu-mi mie hainele şi plămînii. Iar toate celalalte comparaţiile cu condusul maşinii şi hidrocentralele şi celealte sînt total nerelevante, pt că sînt chestii pe care le fac şi fumătorii, şi nefumătorii.

    Citisem un articol foarte funny pe internet, nu mai ştiu acum sursa deci încerc să reconstitui: la fel cum îţi place ţie să fumezi (şi te relaxează), mie îmi place să beau coca cola (sau cafea, sau whatever). Fumul este produsul de decompoziţie al ţigării tale. Pişatul este produsul de decompoziţie al băuturii mele. Pentru a mă răzbuna, ar trebui să te stropesc pe tine cu pişat, să-ţi miroasă pielea, părul şi hainele, şi ar fi exact acelaşi lucru pe care îl faci tu, cînd îmi pufăi în faţă fumul tău, şi îmi împuţi pielea, părul şi hainele.

    Pe bune că mă gîndesc să iau o sticlă (eventual un pulverizator) cu mine şi să aplic acest plan.

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga nefumatorule anonim,

    In primul rand, daca doar mirosul de tigare te deranjeaza, stai foarte prost cu nervii... Da, si pe mine ma deranjeaza tanti care face tot autobuzul sa miroasa a parfumul ei ieftin, sau nenea care miroase de parca nu s-a mai spalat de cateva saptamani bune, si cu toate astea, nu ma apuc sa urlu la ei, cred ca stau destul de bine cu nervii cat sa ma abtin. Daca te gandesti putin, garantez ca gasesti si la tine un miros neplacut pe care altii sunt fortati sa il tolereze.

    In al doilea rand, eu nu o sa iti fumez in fata. De fiecare data cand fumez, ma asigur ca sunt la cativa metri de orice alta persoana necunoscuta. Daca ar fi sa iti urmez comparatia, e ca si cand tu te-ai pisa intr-un wc public, eu as trece pe afara, si te-as injura ca se simte ca pute. Faptul ca TU vii langa mine in timp ce fumez, e ca si cand eu m-as baga in pisatul tau. Nu iti place ca fumez? Fuck off si pastreaza distanta in loc sa te comporti mai rau ca o femeie cu PMS :P

    RăspundețiȘtergere